اعتراض مدیر منابع طبیعی مهریز:در هر مکانی که منابع طبیعی شهرستان قصد احداث بند خاکی یا سیمانی را دارد با مشکل بزرگی به عنوان زمین‌های حفاظت شده روبرو است.

یزدفردا:مدير اداره منابع طبيعي مهريز با بيان اينكه در هر مکانی که منابع طبیعی شهرستان قصد احداث بند خاکی یا سیمانی را دارد با مشکل بزرگی به عنوان زمین‌های حفاظت شده روبرو است، گفت: محیط زیست مهریز از وظیفه اصلی خود منحرف شده است.
ابوالقاسم نایبی در گفت‌وگو با زارع خبرنگار خبرگزاری یزد فردا در مهريز، با اشاره به میزان اراضی تحت حفاظت محیط زیست این شهرستان گفت: میزان وسعت اراضی شهرستان مهریز 670 هزار هکتار است که از این وسعت 255 هزار هکتار آن جزء زمین‌های حفاضت شده هستند و در چند ماه گذشته برای احداث پروژه‌های بند خاکی بهادران، بند خاکی چاه مورتونی و بند خاکی خورمیز علیا که اعتبارات این پروژه‌ها نیز از محل سفر مقام معظم رهبری به استان يزد تامین شده با ممانعت محیط زیست برای احداث روبه رو بوده است.
وي افزود: نکته جالب توجه در ممانعت محیط زیست در احداث پروژه‌های منابع طبیعی این است که منابع طبیعی قصد دارد در محدوده‌ای که زمین‌های آن منطقه متعلق به منابع طبیعی بوده، پروژه‌های خود را احداث کند ولی محیط زیست همواره همانند مهمان ناخوانده پروژه‌های منابع طبیعی را تعطیل می‌کند.
نایبی گفت: با این عمل محیط زیست کسانی که در آن محدوه هستند از احداث و بهره‌برداری پروژه‌های منابع طبیعی محروم می‌مانند و همچنین عدم واگذاری زمین به خاطر محدوه محیط زیست به سرمایه گذاران نیز از جمله مشکلاتی است که محیط زیست به وجود آورده است.
مدير اداره منابع طبيعي شهرستان مهريز تصریح کرد: از آنجا که 255 هزار هکتار از اراضی شهرستان مهریز جزء محدوده حفاظت شده محیط زیست هستند و بالطبع در این محدوه صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف برای دریافت زمین با محدوده حفاظت شده مواجه می‌شوند و همچنین آب قنوات و چاهای کشاورزی روستاييان باید از طریق احداث بندهای آبی مختلف تقویت شود، وجود محیط زیست به جهت مشکلاتی که در بخش‌های مختلف به وجود آورده، معضلی بزرگ است.
وي با اشاره به اینکه ظاهرا محیط زیست از اصل وظیفه خود که مبارزه با آلودگی خاک و آب و هوا است منحرف شده و به چیزهای دیگر می‌پردازد، خاطرنشان کرد: آلودگی کارخانه آریا مولیبدن به طرق مختلف هم مردم و و هم خاک و آب را الوده می‌کند و پیگیری آن جزء وظایف اصلی محیط زیست است كه محيط زيست آن را رها کرده و به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد.
نایبی افزود: اگر فردی در یک روستا بخواهد زمینی را تحت عنوان مجتمع دامداری از طرق قانونی متصرف شود منابع طبیعی به عنوان مالک زمین موافق می‌کند، جهاد کشاورزی نیز به عنوان متولی امر موافقت می‌کند ولی متاسفانه محیط زیست مخالف اين امر است.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا